tel/fax. 32 204 41 61 tel. 693 059 501 Regulamin Polityka prywatności Dostawa i płatność Twój koszyk

Logowanie

Nazwa użytkownika:
(login lub adres e-mail)
Hasło:

Utwórz nowe konto Prześlij nowe hasło

księgarnia Świat Ucznia

Piątek, 19 kwietnia 2024

Książki

Język Polski GIM Wzory Wypracowań 1-3 GREG

Okładka
TytułJęzyk Polski GIM Wzory Wypracowań 1-3 GREG
AutorzyBogumiła Wojnar
ISBN8373275010
WydawnictwoGreg
Cena16.6 zł
EAN9788373275010
Rok wydaniab.d.
OpisOpis
Książka zawiera ponad 300 wzorcowych wypracowań z lektur omawianych w gimnazjum oraz prac na tematy wolne. Są tu wszystkie formy wypowiedzi, jakie musi znać uczeń gimnazjum: opis, opowiadanie, streszczenie, dialog, list, zaproszenie, recenzja, refleksja, rozprawka, sprawozdanie. Każda z nich została najpierw dokładnie omówiona, żeby wiadomo było jak napisać wypracowanie, z jakich części powinno się składać, jak powinno zostać skomponowane. Następnie napisano gotowe wypracowania na najpopularniejsze zadawane przez nauczycieli tematy. Na końcu zamieszczono indeks autorów i tytułów, dzięki czemu łatwo odszukać wszystkie wypracowania im poświęcone. Spis treści KLASA I ROZPRAWKA Charakterystyka formy wypowiedzi 1. Czy zgadzasz się z opinią, że Paweł Obarecki poniósł klęskę, ponieważ po pewnym okresie pracy w Obrzydłówku "zaczęło mu być najzupełniej wszystko jedno"? (S. Żeromski Siłaczka) 2. Uzasadnij określenie "Hektor kamieniecki" odnoszące się do postaci Wołodyjowskiego, bohatera Trylogii H. Sienkiewicza. Nawiąż do fragmentów Iliady Homera 3. Czy człowiek może się zmienić pod wpływem miłości? - rozprawka na podstawie losów Romea Monteki (W. Szekspir Romeo i Julia) 4. Otrzymałeś zaproszenia na dwa wesela - Boryny i w Atomicach. Które przyjmiesz, a które odrzucisz? (W. S. Reymont Chłopi, S. Mrożek Wesele w Atomicach) 5. Którą pannę bym wybrał: Danusię czy Jagienkę, gdybym był średniowiecznym rycerzem? (H. Sienkiewicz Krzyżacy) 6. Czy małżeństwo pana Piotra było udane? (I. Krasicki Żona modna) 7. Jakie problemy przedstawia H. Sienkiewicz w noweli Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela? 8. Czy prawdy moralne zawarte w II cz. Dziadów A. Mickiewicza są aktualne do dzisiaj? 9. Moim zdaniem najciekawszą postacią kobiecą w Quo vadis jest RECENZJA Charakterystyka formy wypowiedzi 1. Ostatni dzwonek M. Łazarkiewicz - recenzja z filmu 2. Recenzja podręcznika do nauki języka angielskiego 3. Recenzja książki Tatry polskie 4. Książka na niepogodę 5. Przedstawienie teatralne Zemsty CHARAKTERYSTYKA Charakterystyka formy wypowiedzi 1. Charakterystyka Zbyszka z Bogdańca (H. Sienkiewicz Krzyżacy) 2. Mój wymarzony chłopak 3. Charakterystyka pana Piotra i żony modnej (I. Krasicki Żona modna) 4. Kim był Michaś z noweli Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela H. Sienkiewicza? 5. Charakterystyka Papkina (A. Fredro Zemsta) 6. Charakterystyka Ewy Jedwabińskiej (M. Musierowicz Opium w rosole) 7. Żona dla rycerza - charakterystyka Basi Wołodyjowskiej (H. Sienkiewicz Pan Wołodyjowski) 8. Charakterystyka porównawcza św. Piotra i cesarza Nerona (H. Sienkiewicz Quo vadis) 9. Jaka jesteś, Marto? - charakterystyka (K. Siesicka Jezioro Osobliwości) 10. Charakterystyka Hucka Finna (M. Twain Przygody Hucka) 11. "Tych dwóch ludzi: ogień - woda... ". Charakterystyka porównawcza Cześnika i Rejenta (A. Fredro Zemsta) 12. Charakterystyka mitycznego herosa Heraklesa z uwzględnieniem opisu postaci 13. Dzieje Juranda ze Spychowa z uwzględnieniem charakterystyki postaci (H. Sienkiewicz Krzyżacy) 14. Portret Ebenezera Scrooge'a z uwzględnieniem motywów postępowania bohatera (K. Dickens Opowieść wigilijna) 15. Postawy bohaterów Siłaczki wobec rzeczywistości - charakterystyka porównawcza (S. Żeromski Siłaczka) SPRAWOZDANIE Charakterystyka formy wypowiedzi 1. Sprawozdanie z pojedynku Michała Wołodyjowskiego z Andrzejem Kmicicem (H. Sienkiewicz Potop) 2. Sprawozdanie z walki Ursusa z turem na arenie cyrkowej (H. Sienkiewicz Quo vadis) 3. Sprawozdanie ze szkolnego przedstawienia 4. Najciekawsze lekcje języka polskiego REFLEKSJA Charakterystyka formy wypowiedzi 1. Świat "ludzkich spraw" we Fraszkach Jana Kochanowskiego 2. Czy Atomice są naprawdę nowoczesną wsią? (S. Mrożek Wesele w Atomicach) 3. Kto jest winien śmierci Michasia - rozważania na podstawie noweli Henryka Sienkiewicza Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela 4. Jak żyć, aby być w pełni człowiekiem? - moje refleksje na podstawie II cz. Dziadów A. Mickiewicz 5. "Trochę serca - może to i narkotyk". Rozwiń słowa pani Borejko (M. Musierowicz Opium w rosole) 6. "A jeśli komu droga otwarta do nieba - tym, co służą ojczyźnie" - rozwiń myśl Jana Kochanowskiego, odwołując się do postaci "Małego rycerza" (H. Sienkiewicz Pan Wołodyjowski) 7. "Gdyby Don Kichoci rządzili światem...", "Gdyby na świecie zabrakło Don Kichotów...". Rozwiń powyższe myśli i spróbuj w ich kontekście ustalić własne stanowisko (M. Cervantes Don Kichot) 8. "Ludzie uczeni" a "ludzie cyprysy". Po czyjej stronie się opowiesz w swoim postrzeganiu świata? (C. K. Norwid W Weronie) 9. Nauczyciel to człowiek, który nie tylko uczy, ale i wychowuje. Spróbuj ustosunkować się do tej myśli, biorąc pod uwagę postać pana Wawrzynkiewicza (H. Sienkiewicz Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela) 10. Jaka nie powinna, a jaka powinna być szkoła? Refleksje po lekturze noweli H. Sienkiewicza Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela 11. Generał Sowiński - bohater czy święty męczennik? Uzasadnienie oceny postaci (J. Słowacki Sowiński w okopach Woli) 12. Co nas śmieszy w Zemście A. Fredry - analiza rodzajów komizmu 13. Jakie są najważniejsze motywy kierujące postępowaniem człowieka w sytuacji rywalizacji? 14. Na czym polega kunszt gry Jankiela? (A. Mickiewicz Pan Tadeusz) PRZEMÓWIENIE Charakterystyka formy wypowiedzi 1. Przemówienie sądowe - oskarżenie Balladyny o zbrodnie podlegające karze śmierci (J. Słowacki Balladyna) 2. Przemówienie sądowe w obronie Balladyny (J. Słowacki Balladyna) 3. Oskarżenie zakonu krzyżackiego w oparciu o Krzyżaków H. Sienkiewicza OPIS Charakterystyka formy wypowiedzi 1. Pierwszy dzień wiosny 2. Uroki lipy czarnoleskiej (J. Kochanowski Na lipę) 3. Wschód słońca 4. "Arcy-serwis" - na podstawie XII księgi Pana Tadeusza A. Mickiewicza 5. Mój pokój 6. Wesele Boryny - na podstawie Chłopów W. S. Reymonta 7. Krzyżacy - opis społeczności (H. Sienkiewicz Krzyżacy) 8. Opis rajskiego ogrodu 9. Piękno i brzydota ludzkiego ciała - opis wyglądu Winicjusza i Nerona (H. Sienkiewicz Quo vadis) 10. Opis katedry gotyckiej (J. Przyboś Notre Dame) 11. Obraz Jana Matejki Bitwa pod Grunwaldem - opis 12. Burza - opis sytuacji 13. Mój pierwszy egzamin - opis przeżycia wewnętrznego LIST Charakterystyka formy wypowiedzi 1. List do dziewczyny moich marzeń 2. List Danuśki do Zbyszka (H. Sienkiewicz Krzyżacy) 3. List urzędowy 4. List z wakacji 5. List Klary do przyjaciółki o Papkinie (A. Fredro Zemsta) OPOWIADANIE Charakterystyka formy wypowiedzi 1. Niedźwiedź na ulicy 2. Opowiadanie z dialogiem na podstawie fragmentu Żony modnej I. Krasickiego 3. Trudno w to uwierzyć, ale to wydarzyło się naprawdę 4. Wielki bal u jejmości (I. Krasicki Żona modna) 5. Mój pierwszy dzień w szkole - kartka z pamiętnika 6. Spotkanie Zbyszka z posłem krzyżackim (H. Sienkiewicz Krzyżacy) 7. Fragment pamiętnika Papkina (A. Fredro Zemsta) 8. Byłem świadkiem wydarzeń w Edenie 9. Dziennik Adama - jego obserwacje i przeżycia w rajskim ogrodzie (na podstawie Biblii) 10. Dziennik Ewy-jej obserwacje i przeżycia w rajskim ogrodzie (na podstawie Biblii) 11. To był mój wielki sukces - opowiadanie Gabrysi Borejko o pamiętnej lekcji fizyki z uwzględnieniem przeżyć wewnętrznych (M. Musierowicz Kwiat kalafiora) 12. Gdy Aurelia zapukała do moich drzwi... (M. Musierowicz Opium w rosole) 13. Gdy hrabia Roland dostał się do raju (Pieśń o Rolandzie) 14. Pamiętnik z oblężonej Jasnej Góry (H. Sienkiewicz Potop) 15. Moje spotkanie z duchem Bożego Narodzenia (na podst. Opowieści wigilijnej K. Dickensa) 16. Jesteś nauczycielem Michasia i podczas wizyty w szkole starasz się go usprawiedliwić przed niemieckimi nauczycielami (H. Sienkiewicz Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela) STRESZCZENIE Charakterystyka formy wypowiedzi 1. Streszczenie Zemsty A. Fredry 2. Streszczenie Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela H. Sienkiewicza 3. Streszczenie tragedii Romeo i Julia W. Szekspira KLASA 2 ROZPRAWKA 1. Jakie znaczenie miała dla Żydów wędrówka do Ziemi Obiecanej 2. Czy Pan Tadeusz A. Mickiewicza powinien być lekturą szkolną? 3. Pan Tadeusz A. Mickiewicza obrazem świata szlacheckiego początku XIX wieku (rozprawka) 4. Wyobraź sobie, że jesteś adwokatem Jacka Soplicy. Sformułuj argumenty w jego obronie, a następnie rozwiń je w postaci mowy obrończej w sądzie (rozprawka) (A. Mickiewicz Pan Tadeusz) 5. Dla kogo Mały Książę? (rozprawka) 6. "Dobrze widzi się tylko sercem" (rozprawka oparta na treści opowiadania E. Hemingwaya Stary człowiek i morze) 7. Czy myśli i uczucia wyrażone w poznanych utworach Jana Kochanowskiego są bliskie twojemu pojmowaniu życia i widzeniu świata? (rozprawka) 8. Treny pomnikiem wystawionym przez Jana Kochanowskiego córeczce Orszuli (rozprawka) 9. Uzasadnij, że myśl Terencjusza "Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie, nie jest mi obce" znajduje odbicie w twórczości Jana z Czarnolasu (rozprawka) 10. Który z patriotycznych wierszy poznanych w szkole stał ci się najbardziej bliski i dlaczego? (rozprawka związana z treścią wiersza Cypriana Kamila Norwida Moja piosnka[II]) 11. Tragizm młodzieży polskiej w zaborze rosyjskim w świetle powieści Stefana Żeromskiego Syzyfowe prace (rozprawka) 12. Wartości poznawcze i piękno powieści Stefana Żeromskiego pt. Syzyfowe prace (rozprawka) 13. Czy rycerz Roland może być wzorcem osobowym dla współczesnej młodzieży? (Pieśń o Rolandzie) 14. Czy dzisiaj można spotkać "Don Kichotów"? (M. Cervantes Don Kichot) 15. Czułość czy kpina - portret "Pana od przyrody" w wierszu Z. Herberta 16. Pamięć o mrocznym czasie okupacji - potrzebna? konieczna? zbędna - na podstawie książki A. Kamińskiego Kamienie na szaniec 17. Na czym polegała tragedia kochanków z powieści Dzieje Tristana i Izoldy? RECENZJA 1. W dziesięciu zdaniach przedstaw swoje wrażenia po przeczytaniu dramatu W. Szekspira Romeo i Julia (1) 2. W dziesięciu zdaniach przedstaw swoje wrażenia po przeczytaniu dramatu W. Szekspira Romeo i Julia (2) 3. Recenzja filmu Stowarzyszenie Umarłych Poetów 4. Recenzja musicalu Skrzypek na dachu CHARAKTERYSTYKA 1. Autocharakterystyka 2. "Słynie szeroko w Litwie Dobrzyński zaścianek" - charakterystyka zbiorowa szlachty zaściankowej (A. Mickiewicz Pan Tadeusz) 3. "Ogrodniczka dziewczynką zdawała się małą, a pani ta niewiastą już w latach dojrzał" - charakterystyka porównawcza Zosi i Telimeny (A. Mickiewicz Pan Tadeusz) 4. Dwa oblicza Jacka Soplicy - charakterystyka dynamiczna (A. Mickiewicz Pan Tadeusz) 5. Andrzej Radek - jeden z bohaterów Syzyfowych prac S. Żeromskiego 6. Porównaj losy i postawy życiowe Marcina Borowicza, Andrzeja Radka i Bernarda Zygiera - charakterystyka porównawcza (S. Żeromski Syzyfowe prace) 7. "Człowieka można zniszczyć, ale nie pokonać" - charakterystyka Santiago (E. Hemingway Stary człowiek i morze) 8. Charakterystyka Romea (W. Szekspir Romeo i Julia) 9. Jakim nauczycielem był John Keating? - charakterystyka bohatera powieści Stowarzyszenie Umarłych Poetów 10. Charakterystyka Hioba 11. Charakterystyka Harpagona z dramatu Moliera Skąpiec 12. "Ja nazywam się Bernard Zygier, Zet, y, gier" (charakterystyka postaci z Syzyfowych prac S. Żeromskiego) 13. "Ona go pilnie obserwuje" - wciel się w anonimową postać kobiety i żartobliwie scharakteryzuj bohatera lirycznego wiersza A. Mickiewicza Niepewność 14. Scharakteryzuj postawę ojca, syna marnotrawnego i jego brata - oceń postawy bohaterów biblijnych 15. Elementy autobiograficzne w wierszach Hymn i Testament mój J. Słowackiego - autocharakterystyka poety WYWIAD Charakterystyka formy wypowiedzi 1. Wywiad z postacią literacką (E. Hemingway Stary człowiek i morze) 2. Po katastrofie - wywiad z panem Skawińskim (wg Latarnika H. Sienkiewicza) REFLEKSJA 1. Interpretacja wiersza B. Leśmiana Urszula Kochanowska 2. Syzyfowe prace - wyjaśnij rolę tego motywu w powieści S. Żeromskiego 3. Jak rozumiesz ostrzeżenie Czesława Miłosza "Który skrzywdziłeś człowieka prostego (...) Nie bądź bezpieczny. Poeta pamięta"? (refleksja na temat lektury) 4. Gdybym była nauczycielką języka polskiego, w jaki sposób starałabym się zachęcić moich uczniów do lektury epopei Pan Tadeusz (własne refleksje) 5. Przeżycia wojenne i okupacyjne w wierszach K. K. Baczyńskiego i T. Różewicza (refleksje na temat lektury) 6. Książka, do której będę wracać (A. de Saint-Exupery Mały Książę - opowiadanie o przeżyciach związanych z lekturą) 7. Mój monolog skierowany do podmiotu lirycznego wiersza A. Mickiewicza Niepewność 8. Moje fascynacje literackie - lektura nadobowiązkowa, której nie mogę zapomnieć 9. "Prawdziwa miłość nie wyczerpuje się nigdy" - refleksje na temat myśli wyrażonej w książce A. de Saint-Exupery'ego Mały Książę 10. Dlaczego opowiadanie J. Iwaszkiewicza nosi tytuł Ikar? 11. Jak twoim zdaniem potoczyłyby się losy świata, gdyby powiódł się zamiar zbudowania wieży Babel? 12. "Kochaj i czyń co chcesz" - czy zgadzasz się ze słowami św. Augustyna? (odpowiedz w oparciu o Hymn o miłości św. Pawła) 13. "Jaki jest sens cierpienia, Hiobie?" - spróbuj odpowiedzieć na to pytanie, wcielając się w postać Hioba 14. Król powiedział do Małego Księcia, że należy wymagać tego, co można otrzymać - czy zgadzasz się z jego zdaniem? (A. de Saint-Exupery Mały Książę) 15. Objaśnij metaforyczne znaczenie tytułu powieści J. D. Salingera Buszujący w zbożu OPOWIADANIE 1. "Moje niezwykłe spotkanie z przyrodą" - opowiadanie zawierające środki stylistyczne, wzbogacone opisem przyrody 2. Jesteś anonimowym mężczyzną obserwującym zajście na ulicy - opowiedz o nim (J. Iwaszkiewicz Ikar) 3. Jestem Ikarem, wzbiłem się w przestworza - opowiadanie 4. Z wizytą u Zeusa 5. Potwory - opowiadanie fantastyczne 6. Nić tajemnicy 7. Jesteś średniowiecznym kronikarzem - spróbuj zrekonstruować dzieje nieszczęśliwej miłości Tristana i Izoldy (Dzieje Tristana i Izoldy) 8. "Jestem Kacprem, jednym z trzech mędrców. Nasza wędrówka do narodzonego Boga była długa i męcząca..." - dokończ wspomnienia Kacpra 9. Opowiedz przebieg wątków miłosnych w epopei Pan Tadeusz 10. Świat dorosłych widziany oczami Małego Księcia (A. de Saint-Exupery Mały Książę) 11. Dzieje Skawińskiego z noweli H. Sienkiewicza Latarnik OPIS Opis miejsca 1. Opis najpiękniejszego zakątka Soplicowa (A. Mickiewicz Pan Tadeusz) 2. Świat w siódmym dniu stworzenia Opis przedmiotu 1. Jesteś kustoszem muzeum, w którym znajduje się tarcza Achillesa. Przygotuj się do jej opisu dla grupy zwiedzających 2. Zredaguj tekst do przewodnika turystycznego, zachęcający do obejrzenia ołtarza Wita Stwosza Opis przeżyć 1. Pan Tadeusz w rękach Skawińskiego - opis przeżycia wewnętrznego z zastosowaniem narracji pierwszoosobowej (H. Sienkiewicz Latarnik) 2. Rozterki zawiedzionego przyjaciela - opis przeżyć 3. Przedstaw bogactwo przeżyć wewnętrznych Parsifala w czasie jego podróży (Legendy arturiańskie) 4. Określ sytuację liryczną podmiotu w wierszu A. Mickiewicza Niepewność, opisz jego przeżycia 5. List Jana Kochanowskiego na temat śmierci Urszulki do kogoś z rodziny (Treny) 6. "Gdy po śmierci w niebiosów przybyłam pustkowie..." - opowiadanie Urszulki z opisem przeżyć wewnętrznych (B. Leśmian Urszula Kochanowska) 7. Pożegnanie z "Kapitanem" - opis uczuć i przeżyć Todda Andersona (Stowarzyszenie Umarłych Poetów) Opis sytuacji 1. Opisz przebieg wędrówki narodu wybranego do Ziemi Obiecanej - opis dynamiczny 2. Opisz walkę Achillesa z Hektorem z perspektywy Trojan (Homer Iliada) 3. Opisz walkę Achillesa z Hektorem z perspektywy Achojów (Homer Iliada) 4. Tę chwilę pragnę utrwalić w pamięci 5. Tak zginął Michaś... (J. Iwaszkiewicz Ikar) 6. Spotkanie Skawińskiego z ojczyzną (opis sytuacji na podstawie noweli Latarnik H. Sienkiewicza) 7. "Ty możesz! Wierzę!" (opis sytuacji uratowania Ligii - na podstawie fragmentu Quo vadis H. Sienkiewicza) INSTRUKCJA Charakterystyka formy wypowiedzi 1. Ułóż kodeks postępowania rycerza z dworu króla Artura (Legendy arturiańskie) 2. Napisz instrukcję dla uczestników polowania na niedźwiedzia (A. Mickiewicz Pan Tadeusz) 3. Na podstawie powieści A. de Saint-Exupery'ego Mały Książę sformułuj najważniejsze rady życiowe dotyczące przyjaźni i miłości SPRAWOZDANIE, REPORTAŻ 1. Jesteś rycerzem z oddziału Rolanda. Złóż królowi sprawozdanie z tragicznej wyprawy (Pieśń o Rolandzie) 2. Na lekcji literatury w Akademii Weltona - reportaż z ostatniej ławki (Stowarzyszenie Umarłych Poetów) LIST 1. Oni pisali do siebie: list Penelopy do Odyseusza (Homer Odyseja) 2. Oni pisali do siebie: list Odyseusza do Penelopy (Homer Odyseja) 3. Napisz list, w którym pocieszysz adresata w smutku. Wykorzystaj filozofię życiową zawartą w Pieśni IX J. Kochanowskiego KLASA 3 ROZPRAWKA 1. Można, ale nie należy - mądra wskazówka dla ludzi naszych czasów, czy tylko puste sformułowanie? - na podstawie opowiadania S. Mrożka Szuler i znanych tekstów literackich 2. Czy nasz świat przypomina czy też nie opisany przez A. Huxleya w powieści Nowy wspaniały świat? 3. Czy Ramzes XIII był dobrym władcą? (B. Prus Faraon) 4. Jaki powinien być dobry władca? 5. Rozterki Hamleta - przedstaw istotę konfliktu wewnętrznego bohatera tragedii W. Szekspira Hamlet 6. Cierpienie - siła kształtująca charakter człowieka czy element zła w świecie, którego nie jesteśmy w stanie wyjaśnić? CHARAKTERYSTYKA 1. Charakterystyka Romea (W. Szekspir Romeo i Julia) 2. Charakterystyka Julii (W. Szekspir Romeo i Julia) 3. Jaka była - wrażliwa, ofiarna czy tylko szukająca "mocnego życia"? - charakterystyka Ruth Sonnenbruch z dramatu Niemcy L. Kruczkowskiego 4. Wśród mieszkańców Śródziemia. Czy ściany mogą mówić? - charakterystyka Bilba Bagginsa na podstawie wyglądu jego mieszkania (J. R. R. Tolkien Hobbit, czyli tam i z powrotem) 5. Czy Ramzes XIII byłby dobrym władcą? - scharakteryzuj bohatera powieści B. Prusa Faraon 6. Lord Jim - bohater czy zwyczajny człowiek, który nie potrafi się przyznać do porażki? Charakterystyka tytułowego bohatera powieści J. Conrada Lord Jim WYWIAD 1. Jako reporter czasopisma o charakterze społeczno-politycznym przeprowadź wywiad z dyrektorem Instytutu Rozrodu i Warunkowania na temat sensu jego pracy (wg A. Huxleya Nowy wspaniały świat) 2. Przeprowadź wywiad z Orgonem i dowiedz się, jak to się stało, że wpadł w sidła podstępnego świętoszka (Molier Świętoszek) REFLEKSJA 1. Jak współczesnych Polaków osądziliby: Sędzia Soplica, Podkomorzy, Maciek nad Maćkami, Tadeusz? - refleksja po lekturze Pana Tadeusza 2. Współczesny człowiek wobec zła - naiwny i nieodpowiedzialny czy odważnie walczący w imię dobra? - moje refleksje w związku z poznanymi lekturami 3. Relacje między człowiekiem a Stwórcą ukazane w wierszach K. K. Baczyńskiego Modlitwa do Bogarodzicy i Przypowieść 4. Człowiek jako dziecko i dzieło Boga - Psalmy J. Kochanowskiego jako wyraz religijności poety 5. Opowiadania A. Czechowa Kameleon i Śmierć urzędnika jako gorzki komentarz do zjawisk społecznych w carskiej Rosji 6. Miłość to przyczyna szczęścia czy cierpienia - analiza porównawcza Dziejów Tristana i Izoldy, Romea i Julii. Szekspira, Ślubów panieńskich A. Fredry 7. Miłość niejedno ma imię - jak to uczucie było przedstawiane w literaturze? Podaj co najmniej trzy przykłady z różnych utworów 8. Omów główne motywy Balladyny J. Słowackiego 9. "Słowami świadczyć miłość - to nie miłość". Słowa Antygony uczyń mottem rozważań o miłości (Sofokles Antygona) 10. Czy Antygona Sofoklesa słusznie została lekturą szkolną? 11. "Jak zachwyca, jeśli nie zachwyca?" - odwieczny dylemat ucznia w zmaganiach z lekturą szkolną 12. Na podstawie znajomości wiersza L. Staffa Odys oraz fragmentów Odysei Homera rozwiń myśl zawartą w słowach poety: "Każdy z nas jest Odysem, co wraca do swej Itaki" OPOWIADANIE 1. Wizja życia pozagrobowego we fragmencie Boskiej komedii Dantego Alighieri 2. Obraz miłości w Biblii i w mitach 3. Dzieje Ramzesa XIII jako studium dojrzewania do władzy (B. Prus Faraon) 4. "Wędrówka ku zrozumieniu" - na podstawie historii Mojżesza DIALOG 1. Może Kreon rozmawiał z Antygoną na osobności, zanim podjął tak okrutną decyzję? Spróbuj przytoczyć taką rozmowę (wg Antygony Sofoklesa) 2. A gdyby przeżyła... - ułóż dialog Stasi Bozowskiej i Pawła Obareckiego na temat życiowych ideałów i możliwości ich realizacji (S. Żeromski Siłaczka) OPIS Opis miejsca 1. Opis pałacu Faraona - na podstawie powieści Faraon B. Prusa 2. Miejsce moich marzeń 3. Opis jaskini Smauga (J. R. R. Tolkien Hobbit) Opis przedmiotu 1. Najpiękniejsza suknia Izoldy (Dzieje Tristana i Izoldy) 2. To najdroższa mi pamiątka Opis przeżyć 1. Odwiedzasz Soplicowo - co czujesz? (wg A. Mickiewicza Pan Tadeusz) 2. Przypadkiem znalazłeś się w szkole opisanej w powieści W. Gombrowicza Ferdydurke - opisz swoje wrażenia 3. Opisz przeżycia Joachima Petersa w domu profesora Sonnenbrucha (L. Kruczkowski Niemcy) Opis sytuacji 1. Na podstawie powieści B. Prusa Faraon opisz wybrane zjawisko przyrodnicze: burzę piaskową, przybór Nilu, fatamorganę 2. Opisz scenę sądu, w której Balladyna zasiada na tronie jako władczyni państwa (J. Słowacki Balladyna) 3. Jako Czerwiakow opowiedz o przykrym wypadku w teatrze (A. Czechow Śmierć urzędnika) PRZEMÓWIENIE 1. Wykład o śmierci - na podstawie Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmierci INSTRUKCJA 1. Sposób na doskonale wyglądający stół - instrukcja Wojskiego z Pana Tadeusza A. Mickiewicza 2. Instrukcja postępowania wobec damy, którą przekazał Tristan młodszemu rycerzowi - na podstawie Dziejów Tristana i Izoldy 3. Instrukcja, jaką Telimena daje Zosi przed "wprowadzeniem jej w świat" (A. Mickiewicz Pan Tadeusz) SPRAWOZDANIE, REPORTAŻ 1. Cuda ukryte w ziemi. Byliśmy i widzieliśmy. Sprawozdanie, reportaż z wycieczki 2. Jim zdaje przed sądem sprawozdanie z wypadku "Patny" - na podstawie powieści J. Conrada Lord Jim 3. Reporterskim okiem popatrz na życie w zamku Tyntagiel - na podstawie Dziejów Tristana i Izoldy LIST 1. List do Jima, w którym postarasz się podnieść go na duchu - na podstawie Lorda Jima J. Conrada 2. List pana Wawrzynkiewicza do matki Michasia o postępach chłopca w szkole (H. Sienkiewicz Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela) Indeks tytułów

Dodatkowy opis wydania
Strony: 232, Format: 16,5x23,5 cm, Rok wydania: 2008, oprawa broszurowa
Dostępność
brak
Do koszykaTowar niedostępny
© 2013-2015 Księgarnia Świat Ucznia Katowice

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na akceptację plików cookies zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej.