tel/fax. 32 204 41 61 tel. 693 059 501 Regulamin Polityka prywatności Dostawa i płatność Twój koszyk

Logowanie

Nazwa użytkownika:
(login lub adres e-mail)
Hasło:

Utwórz nowe konto Prześlij nowe hasło

księgarnia Świat Ucznia

Sobota, 27 kwietnia 2024

Książki

Język Polski LO Wypracowania 1 got. wzory GREG

Okładka
TytułJęzyk Polski LO Wypracowania 1 got. wzory GREG
AutorzyMonika Wąs
ISBN8373275799
WydawnictwoGreg
Cena10.29 zł
EAN9788373275799
Rok wydaniab.d.
OpisOpis
Książka zawiera wypracowania napisane zgodnie z FORMUŁĄ NOWEJ MATURY. Są tu przede wszystkim klucze do wypracowań, a więc zestaw wiadomości, które są punktowane na egzaminie maturalnym. Każdy tekst wypracowania został dodatkowo "opisany" na marginesie - są tam punkty z klucza, żeby można było dokładnie poznać reguły tworzenia wypracowania maturalnego. Oczywiście teksty wypracowań odpowiadają tokowi pracy podczas trzech lat nauki w liceum. Są tu jednak również tematy syntetyczne, zbierające wiedzę o kilku utworach lub kilku epokach. Książka stanowi niezastąpioną pomoc w trakcie nauki w liceum i przygotowań do egzaminu maturalnego. Spis treści Wstęp ANTYK 1. Odwołując się do podanego fragmentu Iliady (pojedynek Hektora z Achillesem), przedstaw starogrecki etos rycerski 2. Odwołując się do Stasimonu N tragedii Sofoklesa Król Edyp i Sofoklesowskiego ujęcia losu Edypa, omów antyczną koncepcję losu człowieka 3. Na czym polega wyjątkowość poety? Odpowiedz na pytanie, odwołując się do utworów Horacego (Exegi monumentum) i J. Kochanowskiego (Niezwykłym i nie leda piórem...) 4. Horacjańska refleksja nad życiem. W swoich rozważaniach odwołaj się do podanych utworów Horacego (Do Postuma, O co poeta prosi Apollina) 5. Na podstawie utworów Horacego (O co poeta prosi Apollina) i J. Kochanowskiego (Na dom w Czarnolesie) porównaj filozofię życiową obu poetów 6. Na podstawie załączonych fragmentów Iliady (pojedynek Achillesa z Hektorem i Priam u Achillesa) omów kreację postaci Achillesa w eposie homeryckim 7. Dwa opisy powstania świata. Porównaj fragmenty Księgi Rodzaju i mitologii greckiej w opracowaniu Z. Kubiaka 8. Odwołując się do podanego fragmentu z Księgi Hioba, wyjaśnij w kontekście religii chrześcijańskiej sens niezawinionego cierpienia ŚREDNIOWIECZE 1. Odwołując się do zamieszczonego tekstu, omów kreację Matki Boskiej przedstawioną w Lamencie świętokrzyskim 2. Odwołując się do Lamentu świętokrzyskiego i fragmentu Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią, porównaj ukazane w nich obrazy śmierci 3. Na podstawie fragmentu Pieśni o Rolandzie (opis śmierci Rolanda) wyjaśnij średniowieczne pojecie ars moriendi (sztuka umierania) 4. Na podstawie załączonych tekstów porównaj kreację Matki Boskiej w Bogurodzicy i Lamencie świętokrzyskim RENESANS 1. Odwołując się do pieśni J. Kochanowskiego Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony.. i Pieśni IX wyjaśnij pojęcie horacjanizmu 2. Renesansowa koncepcja człowieka w pieśni J. Kochanowskiego Jest kto, co by wzgardziwszy te doczesne rzeczy... (Pieśń XIX ks. II) oraz w Pieśni o cnocie (Pieśń XII ks. II) 3. Do gór i lasów - curriculum vitae renesansowego humanisty. Rozwiń temat, odwołując się do podanego utworu 4. Odwołując się do Hymnu J. Kochanowskiego, przedstaw zawartą w nim koncepcję Boga 5. Jaką postawę życiową pochwala poeta renesansowy? Odpowiedz na pytanie, odwołując się do pieśni J. Kochanowskiego Nie porzucaj nadzieje oraz Serce roście 6. Na podstawie pieśni Panny VI i Panny XII z Pieśni świętojańskiej o sobótce J. Kochanowskiego przedstaw zawarty w jego poezji renesansowy wzorzec osobowy 7. Troska poety J. Kochanowskiego o losy Rzeczypospolitej w Pieśni o spustoszeniu Podola przez Tatarów. Scharakteryzuj retoryczny charakter pieśni 8. Zaprezentuj zbiorowy portret Polaków przedstawiony w Pieśni o spustoszeniu Podola J. Kochanowskiego 9. Scharakteryzuj system wartości człowieka renesansu. Odwołaj się do Pieśni o cnocie (XII ks. II) i Nie wierz Fortunie (III ks. II) J. Kochanowskiego 10. Odwołując się do Pieśni IX (ks. I) i Pieśni IX (ks. II) J. Kochanowskiego scharakteryzuj wpływ antycznej myśli filozoficznej na światopogląd poety 11. Na podstawie trenu IX i X przedstaw kryzys światopoglądowy poety w Trenach. Zwróć uwagę na funkcję zastosowanych przez poetę środków artystycznych 12. Odwołując się do trenu XIX scharakteryzuj przezwyciężenie kryzysu światopoglądowego w Trenach J. Kochanowskiego. Zwróć uwagę na funkcję toposu snu 13. Na podstawie trenu VI i trenu VIII omów dwa sposoby charakteryzowania Urszulki w Trenach 14. Odwołując się do załączonego tekstu wyjaśnij, na czym polega konsolacyjny charakter trenu XIX 15. Na podstawie fragmentu Makbeta (I przepowiednia czarownic) i całości utworu omów wpływ przepowiedni na życie Makbeta 16. Na podstawie sc. 5 aktu V Makbeta i całości utworu spróbuj odpowiedzieć na pytanie, czy Makbet jest postacią tragiczną, czy zbrodniarzem. Zwróć uwagę na funkcję toposu świata jako teatru 17. Makbet jako dramat o mechanizmach władzy. Rozwiń myśl, odwołując się do podanego fragmentu (sc. 3 aktu IV) i całości utworu 18. Pochwała życia ziemiańskiego w twórczości J. Kochanowskiego. Odwołaj się do fragmentu Elegii XV oraz Pieśni Panny XII (Pieśń świętojańska o sobótce) BAROK 1. Odwołując się do wiersza D. Naborowskiego Krótkość żywota oraz do fragm. Księgi Koheleta scharakteryzuj zawarty w nich obraz życia ludzkiego 2. Na podstawie wierszy D. Naborowskiego Na oczy królewny angielskiej i Do Anny wyjaśnij, na czym polega barokowy konceptyzm 3. Wykorzystując wnioski z analizy i interpretacji sonetu Do trupa, wyjaśnij barokowe pojęcie konceptyzmu 4. Na podstawie sonetów J. A. Morsztyna Cuda miłości i Do trupa przedstaw barokową koncepcję miłości. Zwróć uwagę na funkcję zastosowanych środków stylistycznych 5. Człowiek - Boże igrzysko. Przedstaw zagadnienie, odwołując się do fraszki J. Kochanowskiego O żywocie ludzkim oraz do tekstu W. Potockiego Człowiek - igrzysko Boże 6. Scharakteryzuj stosunek W. Potockiego do sarmackiej szlachty. Odwołaj się do utworu Nierządem Polska stoi i Zbytki polskie 7. Dwa oblicza sarmatyzmu w literaturze baroku. Wykorzystaj wnioski z analizy fragmentu Wojny chocimskiej (mowa Chodkiewicza) W. Potockiego i fragmentu Pamiętników (bitwa z Moskwą) J. Ch. Paska 8. Odwołując się do podanego fragmentu (sc. 3 akt V) i całości utworu przedstaw wizerunek rodziny w Świętoszku Moliera OŚWIECENIE 1. W jaki sposób I. Krasicki w satyrze Do króla krytykuje sarmacką szlachtę? Odwołaj się do tekstu utworu 2. Odwołując się do fragmentu utworu Świat zepsuty przedstaw dokonaną przez I. Krasickiego ocenę społeczeństwa polskiego 3. Sarmatów portret w krzywym zwierciadle. Rozwiń temat, odwołując się do fragmentów utworów I. Krasickiego Państwo i Do króla 4. Jak rozumieją miłość ojczyzny I. Krasicki i P. Skarga? Odwołaj się do podanych tekstów (Święta miłości...). oraz fragm. Kazania wtórego 5. Na podstawie utworów Pijaństwo i Świat zepsuty I. Krasickiego wyjaśnij, w czym przejawia się moralizatorski charakter satyr 6. Staropolski Sarmata a oświecony patriota. W jaki sposób prezentowane są te postawy w satyrze Do króla I. Krasickiego oraz w Powrocie posła J. U. Niemcewicza. Odwołaj się do zamieszczonych tekstów (fragm. Powrotu posła i satyra Do króla) 7. Na podstawie fragmentu utworu Świat zepsuty I. Krasickiego i fragm. Kazań P. Skargi (fragm. Kazania wtórego) przedstaw, w jaki sposób ci autorzy opisują upadek Rzeczpospolitej /* Nokaut.pl Conversion Tracker ============================ */ //

Dodatkowy opis wydania
Strony: 192, Format: 14,2x20,5 cm, Rok wydania: 2008, oprawa broszurowa
Dostępność
brak
Do koszykaTowar niedostępny
© 2013-2015 Księgarnia Świat Ucznia Katowice

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na akceptację plików cookies zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Dowiedz się więcej.